Çarşamba , Kasım 13 2019
Güncel haberler
Ana Sayfa / Kilo Kontrolü / KURBAN BAYRAMINDA ET TÜKETİMİ
meat

KURBAN BAYRAMINDA ET TÜKETİMİ

Halk arasında ‘İşli Bayram’ diye bilinen kurban bayramında bayram telaşı ve ev ziyaretleri sebebiyle öğün saatlerimiz ve öğün düzenimizde değişiklikler meydana gelmektedir. Bayram boyunca kalabalık ve çok keyifli olan aile yemeklerinin daha sık olması, yenilen yemek miktarının artması, özellikle tatlı gıdalar, hamur işleri, kızartmalar ve et tüketiminin fazla yapılması çeşitli sağlık sorunlarına yol açabilir. Sindirim güçlüğü, mide ağrısı ve krampları, bulantı, kabızlık, reflü gibi sindirim sistemi sorunları, kalp çarpıntısı, tansiyon yükselmesi ve besin zehirlenmeleri bu sağlık sorunlarından bazılarıdır.

Kurban bayramı boyunca özellikle kırmızı et tüketim miktar ve sıklığı da artmaktadır. Doğru beslenme ilkeleri arasında yeterli miktarda protein tüketimi önemli yer tutmaktadır. Fakat etlerin doymuş yağ ve kolesterol içeriği yüksek olduğu için; kalp-damar hastalığı, diyabet (şeker hastalığı) ve yüksek tansiyonu olan kişiler, Kurban Bayramı’nda yağsız veya az yağlı etleri tercih etmeli, kısıtlı miktarlarda tüketmeliler. Ayrıca etler sindirimi zor olan besinlerdir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik, hem pişirmede hem de sindirimde zorluğa yol açar. Bu nedenle özellikle mide-bağırsak hastalığı olan kişiler kurban etlerini hemen tüketmemeli, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra, haşlama veya ızgarada pişirme yöntemiyle pişirerek tüketmelidir. Bireye göre et tüketim miktarı değişmekle beraber günde 100–150 g tavuğun göğüs eti, hindi, yağsız dana eti, balık gibi etlerin tüketilmesi uygundur. Ayrıca etin tüketim miktar ve çeşidi kadar pişirme ve saklama koşulları da önemlidir. Yanlış uygulanan pişirme ve saklama yöntemleri sonucunda etlerde protein, vitamin ve mineral kayıpları oluşmaktadır.

NEDEN KIRMIZI ET TÜKETMELİYİZ?

Kırmızı et çok mu yağlı, sağlıksız mı, tüketmemeli miyiz? Hayır tabi ki miktarında tüketmeliyiz.

Kırmızı et hayvansal vücut için kullanılabilen proteinleri içerdiği için son derece geğerli bir besin kaynağıdır. Ayrıca kırmızı et çok yüksek miktarda demir, çinko ve B12 vitamini içerir. Sanılanın aksine kırmızı et tamamen doymuş yağ asitlerinden oluşmaz. Kırmızı ette bulunan yağın yarısı oleik asit adı verilen doymamış yağ asitlerinden oluşur. Bu yağ asitleri kalp sağlığı için çok önemlidir. Oleik asit zeytinyağında da bulunur. Doğru miktarlarda tüketildiğinde oldukça sağlıklıdır.

NE KADAR KIRMIZI ET TÜKETMELİYİZ?
Tavuk, balık ve hindi gibi beyaz etlerde olduğu gibi normal miktarlarda yenilen kırmızı etin sağlık üzerine olumsuz bir etkisi yoktur. Kırmızı et, diğer etlerin içeriklerine benzer oranda kolesterol içermekte olup, haftada 2 kere tüketildiğinde de kolesterol üzerine etkisi olumsuz olmamaktadır. Bir öğünde tüketilebilecek miktarı ise ortalama 100-120 gr olarak önerilebilir.

KURBAN ETLERİNİ NASIL SAKLAMALIYIZ?

  • Kurban etleri, büyük parçalar şeklinde değil, birer yemeklik olacak şekilde küçük parçalara ayrılarak buzdolabı poşetine veya yağlı kağıda sarılmalı ve buzdolabının buzluk kısmında veya derin dondurucuda saklanmalıdır. Bu şekilde hazırlanan etler, Buzdolabında 0-2 santigrat derecede 3-5 gün, derin dondurucuda ise -18 santigrat derecede 3 ay saklanabilmektedirler
  • Etler kolaylıkla bozulabilen potansiyel riskli besinlerdir. Etlerin dondurulduktan sonra tekrar çözünmesi bazı “mikroorganizmalar” için üreme ortamı oluşturur ve bu da sağlığımızı tehdit eder. Bu sebeple etlerin, oda ısısında açıkta bırakılacak şekilde veya kalorifer, soba üzerinde çözdürülmesi gibi yöntemler, insan sağlığı açısından tehlikeli sonuçları beraberinde getirmektedir.
  • Etleri n buzdolabının alt bölmesinde, akan su altında, mikrodalga fırında çözünmesi sağlanmalıdır
  • Çözünen et hemen pişirilmeli ve tekrar dondurulmamalıdır.

KURBAN ETLERİNİ NASIL HAZIRLAMALIYIZ?

  • Etlerin hazırlanması da dikkat gerektiren bir süreçtir. Etlerin görünür yağlarının tamamı temizlenmelidir.
  • Hazırlama işlemi sırasında, etler ve diğer besinler ayrı doğrama tahtalarında ayrı bıçaklarla doğranırsa besin zehirlenmesi ihtimali oldukça azalır.
  • Çiğ etten damlayan suların hiçbir besinle temas etmediğinden emin olun.

KURBAN ETLERİNİ NASIL PİŞİRMELİYİZ?

  • Etlerin pişirilmesinde haşlama ve ızgara gibi yöntemler tercih edilmeli, kızartmalardan kaçınılmalıdır.
  • Çok yüksek ısıda, uzun süre pişirme ve kızartma yöntemi çeşitli “kanserojen maddelerin” oluşumuna neden olabileceği için tercih edilmemelidir.
  • Etlerin tek başına değil de sebzelerle birlikte pişirilmesi veya tüketilmesi, besin çeşitliliğinin sağlanması açısından sağlıklı bir yöntemdir.
  • Ülkemizde kurban bayramlarında yapılması gelenek haline gelmiş olan kavurmanın içine tereyağı ve kuyruk yağı konulmadan, kendi suyu ile kısık ateşte pişirilmelidir. Etin içeriğinde bulunan yağ, yemeğin lezzeti için yeterli olduğundan ayrıca yağ eklemeye gerek yoktur. 
  • Etler ızgarada pişirilirken, etle ateş arasındaki uzaklık eti yakmayacak ve “kömürleşme” sağlamayacak şekilde ayarlanmalı. Yüksek ateş yüzeydeki proteinleri birdenbire katılaştırır ve ısı etin iç kısmına ulaşamaz. Bu nedenle etlerin iç sıcaklığı en az 75 ºC olmalıdır. Çok yüksek ısı, etin dış yüzeyinin yanmasına ve su kaybının fazla olmasına yol açarak besin öğesi kaybını artırır.
  • Etler kesinlikle çiğ veya az pişmiş olarak tüketilmemelidir. Etlerin bu şekilde tüketiminin bazı hastalıklara neden olduğu akıldan çıkarılmamalıdır

Hakkında admin

Bu habere de bakabilirisiniz

yumurtalı ekmek

TOK TUTAN 3 YİYECEK KOMBİNASYONU

Uzun yaz günlerinde doymak bilmeyenlerden misiniz? Günde kaç defa buzdolabının karşısında öylece ne yesem diye …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir